ישנה בחיק ילדות

ישנה בחיק ילדות \ רבי יהודה הלוי

זהו שיר קודש, "רשות לתפילה" – שיר המוצמד לתפילה ונקרא לצידה. התפילה אליה הוצמד השיר נרמזת בסופו: "תפילת נשמות כל חיי" ("נשמות").

האקרוסטיכון בשיר: יהודה.

זהו שיר הבנוי במסגרת של הטפה לנשמה למען תגשים את יעודה בכילאות הגוף: להתנער מהבלי העולם ולעסוק בחיפוש אחר האל.
לשון ההטפה נבנית באמצעות

  1. פעלים בלשון ציווי: דעי, קומי, צאי, ראי, התנערי, דאי, ההיי
  2. שאלות רטוריות
  3. סימני פיסוק מרובים וסימני קריאה

 

בית 1

דלת

  • תמונה מטפורית של שינה ויקיצה (תמונה מרכזית בשיר)
  • הילדות – תקופה של קלות דעת ועיסוק בהבלי עולם
  • המשורר קורא לנשמתו להתעורר
  • "למתי תשכבי" – אלוזיה לספר "משלי": "עד מתי עצל תשכב?", אומר לה שהיא עצלנית

סוגר

  • צימוד ודימוי מהטבע: "נעורים כנעורת ננערו" – הנעורים כמו פסולת הפשתן: חסרי משמעות

 

בית 2

דלת

  • "הלעד ימי השחרות?" – שאלה רטורית שפירושה האם ימי הנעורים ימשכו לעד? (לא)
  • אלוזיה לדברי קהלת: "כי הילדות והשחרות הבל" (שם, פרק י"א 10)

סוגר

  • מטיף לנשמה לשים לב לסימני הזקנה (מלאכי שיבה – כמטפורה)
  • תמונה מטפורית של שליחי הזקנה האורבים לנשמה עם מוסר וחוכמה

2 הבתים הראשונים מתארים 3 תקופות זמן בחיי האדם: ילדות-נעורים-שיבה.
אזכור 3 התקופות מכוון להצגת זמניות חיי האדם הפיזי, לעומת קיום הנשמה הנצחי, ועליה להתכונן לגורלה בכלות הגוף.

 

 

בית 3

דלת

  • תמונה מטפורית: המשורר קורא לנשמה להתנתק ולהתעורר מכל הדברים הזמניים, החומריים, מהבלי העולם.

סוגר

  • דימוי מהטבע: הציפורים המנערות את הטל מכנפיהן
  • הטל כמטפורה לדברים הזמניים והמתכלים ולשבירות שלהם

 

בית 4

דלת

  • דימוי וצימוד מהטבע: "דאי כדרור (ציפור) למצוא דרור (חופש) ממעלך (חטאיך)"
  • המשורר קורא לנשמה להשתחרר מחטאיה, לעוף למעלה ולעסוק בדברים החשובים באמת

סוגר

  • המשורר קורא לנשמה להשתחרר גם מההיסטוריה האנושית
  • דימוי וצימוד והצטבע: "תולדות ימים (יום) כימים (ים) יסערו"

 

בית 5

  • תפארת הסיום בתוכה הרעיון המרכזי: על הנשמה לרדוף אחר האל, כי רק כך תוכל בבוא העת לבוא בסוד הנשמות.
  • בית זה מקושט יותר באמצעות שיבוצים מירמיהו: "אל טוב ה' נהרו" ("שם", פרק ל"א 11)

דלת

  • המשורר מצווה על נשמתו לרדוף אחר אלוהים, לקיים מצוות, ללמוד, לעסוק ברוח

סוגר

  • "אם (הנשמה) תנהג כך" – אם תנהג כראוי, היא תשוב ותתאחד עם האל

 

 

 

 

 

 

 

הצימודים בשיר

  • כדרור – דרור
  • ימים – כימים
  • דעי – דאי


דימויים

  • הנעורים כנעורת
  • השתחררות הנשמה כניעור הטל מכנפי הציפורים
  • ההמראה לעולם הבאה כדאיית ציפור
  • תולדות הימים כים סוער


אמצעים רטוריים בשיר

  • פנייה ישירה לנשמה
  • לשון ציורית: מטפורות ודימויים
  • פעלים בלשון ציווי
  • שאלות רטוריות
  • צימודים

מאפייני שירת ימי הביניים בשיר

  • מבנה הבית – דלת וסוגר
  • חרוז מבריח – "רו"
  • צימודים
  • שיבוצים מהמקרא
  • אקרוסטיכון
  • תפארת החתימה (העדר תפארת פתיחה)


מאפייני שירת הקודש בשיר

  • פנייה ישירה לנשמה
  • אקרוסטיכון – יהודה
  • קישור לתפילה בסוף השיר, במילה "נשמות", מרמזת על הקשר לתפילת "נשמת כל חיי"

 

 

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר.