מלכים ב פרק כ"ג פסוקים 1-14,25-31,29-30 – הרפורמה של יאשיהו:

 

 

הרפורמה של יאשיהו 622 לפני הספירה:

יאשיהו פועל על פי חוקי הספר שנמצא:

יאשיהו מכנס את כל העם בבית המקדש, הוא קורא בפניהם את הספר שנמצא ומחדש את הברית שנחרטה בסיני רק שהפעם במטרה לקיים את החוקים במלואם.

יאשיהו מבצע רפורמה:

בשלב הראשון מטהר את הארץ מעבודתו אלילים:

הוציא מבית המקדש את כלי הפולחן של הבעל והאשרה ואת כל "צבא השמים" שבכניסה מנשה, שרף אותם ואת האפר שם

ב"בית אל" שנחשבת לטמאה בגלל 2 עגלי הזהב שבנה חרובים.

יאשיהו ביטל את התפקיד של כוהני האלילים המכונים "כמרים" אשר עבדו עבודה זרה ומונו על ידי מנשה ואמון.

יאשיהו שרף את פסל האשרה שהיה בבית המקדש והרבה את בתי הקדשים (בתים בחצר אדוני שבהם גרו קדשים וקדשות – גברים ונשים שיועדו לזנות בפולחן האשרה).

יאשיהו ביטל את הבנות שהיו ביהודה, ויצא אותם בכך שהפך אותם למקומות אשפה ובכך ניסה להרחיק מהעם עבודה זרה. הוא העביר את כוהני הבמות מערי יהודה לירושלים כי חשש שיחדשו את הפולחן בהמות.

יאשיהו טימא את התופת אשר בגיא בן היום כדי למנוע את שריפת הבנים לאל המלך (מנהג שבכניסה המלך מנשה) בנוסף הוא הסיר את פולחן השמש, שרף את המרכבות וטימא את הבמות שבנה שלמה לאלילי נשותיו, הוא טמא זאת על ידי פיזור עצמות אדם.

יאשיהו ניפץ את המקדש והמזבח שבנה ירבעם בבית אל.

 

הרפורמה שערך יאשיהו מחזקת את המעמד של ירושלים כמרכז פוליטי, חברתי, מדיני ודתי.

המספר המקראי משבח את יאשיהו בעובדה שלא היה לפניו או אחריו מלך כזה. יחד עם זאת העם יענש על החטאים הגמול לדורות ( כמו בנבחרת חולדה הנביאה)

 

מות יאשיהו:

פרעה מלך מצרים עבר עם צבאו דרך ארץ ישראל, יאשיהו נלחם בו ומת במגידו. גופתו הובאה על ידי עבדיו והוא נקבר בירושלים. חולדה הנביאה צדקה לגבי העובדה שיאשיהו לא יראה את האסון שיבוא על העם אבל טעתה בכך שאמרה שיחיה שנים רבות וימות בשיבה טובה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *