חכמה – סיכום

 

 

 

 

איוב א'

איוב

אדם צדיק בעל שבעה בנים ושלוש בנות. בנוסף היה עשיר מאוד ובעל מקנה רב ועבדים רבים.
בניו נהגו לקיים משתים באורך שבוע, וכל יום התארחו אצל אחד מהם. בסוף כל משתה איוב הקריב קורבן (עולה) לה', לספק שאולי חטאו בניו במחשבותיהם וקיללו את ה'.

אלוהים והשטן (המשוטט בארץ ומחפש חוטאים) ניהלו שיח. אלוהים מציג בפני השטן את איוב ומשבח את טוב ליבו ואת נאמנותו כלפיו. השטן אומר: האם זו אהבת חינם או שיש לו מניע?

הם מחליטים לבדוק זאת. ה' נותן לשטן את הרשות לעשות לו כל שירצה, מלבד לפגוע באיוב עצמו.

 

האסונות מגיעים בזמנים קרובים אחד לשני

  • שודדים משבא שודדים את הבקר והורגים את כל עבדיו [מלבד אחד, כדי שיספר]
  • אש אלוהים מהשמיים שורפת את הצאן וכל העבדים [מלבד אחד, כדי שיספר]
  • הבבלים הרגו את כל הגמלים ועבדיו [מלבד אחד, כדי שיספר]
  • רוח גדולה הפילה את הבית על ילדיו ומשרתיו. כולם מתו [מלבד אחד, כדי שיספר]

בעקבותיהם איוב נוהג מנהגי אבלים: קורע את מעילו, מגלח את ראה, נופל ארצה ומשתחווה לה'.
הוא אומר שהגיע לעולם חסר כל ("עירום יצאתי מבטן אמי") ושכך גם ימות ("וערום אשוב שמה").

חזרות

"עוד זה מדבר וזה בא" (תכיפות האירועים, זה אחר זה. לאיוב אין זמן לעכל מה שקרה)
"ואלמטה רק אני לבד להגיד לך" (גודל האסון, הטוטאליות. שרד רק אדם אחד)


דרכי השטן לגרום לאיוב לקלל את ה'

מהקל לכבד, רציפות תכופה, מכות חמורות, במיוחד ביום ראשון (לאחר הקרבת קורבנות לבניו)
מבנה מסורג: בידי אדם, בידי ה', בידי אדם, בידי ה'

תיאור הרכוש (2-3) תיאור המכות (14-19)
בנים ובנות בקר ואתונות
צאן צאן
גמלים גמלים
בקר ואתונות בנים ובנות

 

 

 

 

שורש נ.פ.ל – מעיד על פתאומיות האסון ועוצמתו

מעשה: השטן ניסה להפיל את איוב, לגרום לו לקלל את ה' | תוצאה: איוב נופל ארצה ומשתחווה לה'

שורש ב.ר.כ

מעשה: הטיל אסונות כדי שיברך (יקלל) את ה' | תוצאה: גם לאחריהם, איוב מברך (באמת) את ה'

איוב ב'

אלוהים שואל את השטן מהיכן הוא בא, השטן אומר שהגיע משיטוט. ה' מאשים אותו בכך שהוא הסיתו נגד איוב ללא סיבה.

קושי תיאולוגי: כיצד יתכן וה' הוסת, בעוד הוא לא דמות אנושית?
פתרון: דיברה תורה בלשון אדם

 

"עור בעד עור"

  1. פתגם מתחום המסחר – סחר חליפין. אבדותיו של איוב נחשבו למחיר הוגן לכך שהוא חיי
  2. תיאור התנהגותו של אדם – איבר תמורת איבר. איוב יקריב את כל שיש לו למען יחיה הוא

 

השטן אומר לאלוהים: פגע באיוב עצמו, וראה שהוא מברך = מקלל אותך, וה' מסכים. מרשה לעשות לו הכל, רק לא להרגו. השטן עושה את שסוכם ומכה את איוב בשחין בזמן האבל ('ישב בתוך האפר')

 

אשת איוב

אומרת לאיוב: אתה עדיין שומר על האמונה שלך? ברך = קלל את ה' ותמות.
מציעה לו זאת כדי שסבלו יפסיק ויגאל מייסוריו, ויחד עם כך משרתת את אינטרס השטן.

תפקידה הספרותי של האישה, כדמות משנית:

  • מאירה על הדמות הראשית
  • מקדמת את העלילה

חוזרת על דבר ה': "עדך מחזיק בתומתך"
על דבר השטן: "ברך ה'"

 

תגובתו איוב לדברי אשתו

"תדבר כאחת הנבלות (=פושעות) .. גם את הטוב נקבל מאת האלוהים ואת הרע לא נקבל". מתפרש:

  1. משפט נחמה: נקבל מה' את הטוב, ולא את הרע. הכל יהיה בסדר (עידוד)
  2. שאלה רטורית: כמו שקיבלנו את הטוב מה', צריך לקבל גם את הרע (נזיפה)

 

המפגש בין איוב לחבריו

3 חברים של איוב ממקומות שונים, מגיעים אליו לנחמו באבל על בניו.
כשהם עומדים מרחוק הם לא מזהים אותו (בגלל האבל והשחין), וכשהם מבינים שזה הוא ושהוא נראה כה רע, הם בוכים, קורעים את מעליהם ושמים אפר על ראשם = מנהגי אבלות.

שלושה ימים הם אינם מדברים, אך נוכחים לצדו. ביום השלישי איוב מדבר ומקלל את היום בו נולד.
בהתחלה תומכים בו. בהמשך השיחה מפילים עליו את האשמה מכנים אותו "חוטא" ושאלו עונשיו.

איוב מ"ב

ה' מסביר לאיוב מדוע הוא עשה את כל אלו, אך לא באמת מסביר דבר.
הסיבה לכך היא שאם היה מספר על ההתערבות עם השטן, איוב היה מקלל והשטן היה מנצח.

איוב מכיר בעליונות האל, יודע כי הוא כל יכול ושלא ניתן לשנות את רצונו.
אך יחד עם זאת הוא לא מבין את דרכיו ומאשים אותו בחוסר צדק.

 

בפס' 5 אלוהים מתגלה אליו. עקב ההתגלות הוא מגיע לתובנות חדשות:

~ מקבל את דרך ה'

  • מואס בתלונותיו כלפי האל
  • מתנחם בהתגלות ה' אליו
  • יושב באפר לאות חרטה על דבריו

~ לא מקבל את דרך ה'

  • מואס בוויכוחו עם האל
  • חש צער על בני האדם שצריכים לחיות תחת שלטון ה'

 

ה' מול ידידיו של איוב

ה' פונה לאליפז התימני, אחד מ3 חברי איוב ואומר:
"חרה אפי בך ובשני רעיך (אני כועס עליכם) כי לא דיברתם אלי נכונה כעבדי איוב"

ניתן לפרש את האמירה "כי לא דיברתם אלי נכונה כעבדי איוב" ב2 דרכים –

  1. הם אמרו דברים לא נכונים בזמן שאיוב אמר דברי אמת
  2. אמרו דברים לא נכונים בזמן שאיוב גם אמר דברי שגויים

 

סוף דבר

ה' החזיר את המצב לקודמתו, והשיב לאיוב את כל עושרו ואף הכפיל אותו.

אנשים רבים מנחמים את איוב עקב צרותיו.
כל אדם שמגיע נותן לו תכשיט או מטבע זהב אחד, וכך עושרו גדל.

בנוסף הסביבה אמפטית כלפיו, בשונה משהיה בהתחלה.

לאיוב נולדו שוב 7 בנים ו3 בנות נוספות.
בנותיו היו כה יפות עד שניתנה להן נחלה. שמות בנותיו:

  • ימימה (יונה, סמל ליופי)
  • קציעה (שם של בושם)
  • קרן הפוך (נרתיק לאיפור עיניים).

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן