מלכים א י"ט

 

 

בסוף פרק י"ח קיימת תחושה של סיום הבעיות אך בפועל זה לא מה שקורה.

פסוקים 1 – 4:

אחאב סיפר לאיזבל אשתו על כך שאליהו הרג את 450 נביאי הבעל לאחר מלחמת האש. יתכן שהוא עשה את זה בכוונה כדי שאיזבל אולי תהרוג את אליהו כדי שיפסיק להעביר ביקורת על התנהלותו. המספר מדגיש זאת על ידי  החזרה על המילה – "כל".

איזבל שולחת אנשים לרדוף אחרי אליהו לפי עיקרון העונש של מידה כנגד מידה – הוא הרג את נביאי הבעל ולכן הוא ימות.

יכול להיות שנוסח השבועה של איזבל (פס 2) שונה מהנוסח הרגיל בגלל אמונתה באל הבעל.

איזבל מדברת בלשון רבים בשבועה שלה – "כה יעשון ה וכה יוסיפון", בניגוד לשבועה בספר שמואל  – "כה יעשה לך ה". מצורת שבועתה ניתן להבין שהיא עובדת אלילים.

אליהו מבין שחייו בסכנה ובורח על דעת עצמו. קיים ריבוי פעלים שנועד להדגיש את מהירות הבריחה שלו. הוא פוחד שאם איזבל תהרוג אותו זה יחשב כניצחון של אל הבעל על אלוהים. הוא משאיר את נערו בממלכת יהודה כדי לא לסכנו ובורח למדבר.

לצמד המילים "ויקם וילך" קיימים 2 פירושים:

1 – אליהו חושב שאלוהים עזב אותו ולכן פעל באופן עצמאי.

2 – בורח פיזית כדי להציל את חייו.

 

נפש – מילה מנחה:

המילה מדגישה את שינוי המצב הנפשי המהיר של אליהו – מאושר, תחושת ניצחון לכישלון.

המילה נמצאת בפסוקים: 2, 3, 4.

 

פסוקים 4 -8:

אליהו שנמצא במדבר מרגיש תחושת כישלון וייאוש, הוא מרגיש כאילו כל הצלחותיו נגד אל הבעל לא שוות ערך כל עוד איזבל נמצאת בשלטון, אליהו רוצה למות.

לאליהו נשלחו 3 מלאכים (פס 2, 5, 8):

מלאך 1:

נשלח על ידי איזבל במטרה להרוג את אליהו – אליהו בתגובה בורח למדבר.

מלאך 2:

נשלח על ידי אלוהים כדי לרומם את מצבו רוחנית ופיזית על ידי מתן אוכל ושתיה – אליהו בתגובה קם אוכל ושתה וחוזר לישון.

מלאך 3:

עוד מלאך שנשלח על ידי אלוהים מאותה מטרה- אליהו בתגובה אוכל שותה וממשיך בדרכו.

 

פסוקים 9 – 14:

אלוהים מתגלה לאליהו במערה.

קיים קושי בדברי אלוהים:

"מה לך פה אליהו":

אם אלוהים יודע הכל למה הוא שואל את אליהו מה הוא עושה פה?

פתרונות:

1 – זו שאלה רטורית שהתשובה עליה ידועה מראש ומאפשרת לאליהו להסביר את עצמו מול אלוהים.

2 – אלוהים רומז לאליהו שעל הנביא להיות בין העם ולא להתבודד במדבר, אלוהים מבקר את מעשי אליהו שבורח ומגלה חולשה במקום להתמודד.

תגובת אליהו לאלוהים:

אליהו ישר מגן על עצמו ומדגיש את נאמנותו אליו ("קנא קינאתי לה אלוהי צבאות"), מראה את רצונו לפגוע בכל אשר יפגעו בכבוד אלוהים. אליהו מטיח האשמות בעם שחלקן לא נכונות:

1 – "כי עזבו בריתך בני ישראל" – העם הפר את הברית שכרת עם אלוהים בסיני ועבד אלילים (במציאות זה לא היה נכון לחלוטין כי לאחר מלחמת האש העם חזר להאמין בכוחו של אלוהים).

2 – "ואת נביאיך הרגו בחרב ואותר אני לבדי ויבקשו את נפשי לקחת" – העם הרג את כל נביאי אלוהים מלבדו ועכשיו הם רודפים אחריו (במציאות איזבל הייתה זאת שהרגה את נביאי אלוהים ולא העם, בנוסף עדיין חיים 100 הנביאים שעובדיה מסתיר).

 

דמיון ושוני בין משה לבין אליהו:

דמיון:

1 – אלוהים התגלה לשניהם בהר חורב (הר ה)

2 – אליהו הלך לחורב 40 ימים ו40 לילות ומשה שהה שם אותו פרק זמן.

3 – שניהם לא אכלו במהלך 40 הימים האלו.

4 – שניהם כיסו את פניהם שזמן ההתגלות

5 – לשניהם יורש שהיה משרתם האיש לפני: משה – יהושוע, אליהו – אלישע.

שוני:

למרות שהעם אכזב את משה ובנה את עגל הזהב הוא עמד מאחוריהם וגיבה אותם מול אלוהים ודאג לכך שלא יהרוג אותם(מידת הרחמים)

לעומת אליהו יצא נגד העם והציג אותם כחוטאים שיש להענישם במלוא חומרת הדין (מידת הדין)

 

תגובת אלוהים לדברי אליהו:

אלוהים מנסה להעביר לאליהו את המסר שעליו לפעול פי מידת הרחמי ולא לפי מידת הדין.

בשביל להעביר את המסר אלוהים התגלה בתור קול דממה דק שמסמל את מידת הרחמים ולא בברקים רוח ואש שמסמלים את מידת הדין.

אמצעים ספרותיים בפסוקים 11-12:

מבנה דגם שלושה ארבעה.

אנפורה – להדגשה.

 

פסוקים 13 -14:

אלוהים חוזר שוב פעם על שאלתו "מה לך פה אליהו" ואליהו עונה את אותה תשובה.

הסבר:

1 – יש הטוענים שהקטע הועתק בטעות.

2 – יש הטוענים שפעם השנייה ששאל אותו רצה לבדוק לפי איזה מידה הוא ילך.

תשובת אליהו לא השתנה ואלוהים הבין שהמסר לא הועבר ושאליהו לא מתאים יותר לתפקיד הנביא.

 

אלוהים שולח את אליהו למשימה:

אלוהים דורש מאליהו למנות שלושה מנהיגים שינקמו בעם על עבודתם לבעל:

מישור אישי:

אלוהים ממנה את אלישע כנביא במקום אליהו. ביקורת לאליהו והכרזה לכך שהוא לא מתאים לתפקיד זה יותר.

מישור לאומי:

אלוהים ממנה את "יהוא" למלך על ישראל.

מישור בינלאומי:

אלוהים ממנה את "חזאל"  להיות מלך על ארם.

מטרת המינויים הייתה להמשיך במאבק נגד אל הבעל עד שישארו 7,000 איש שלא מאמינים בו (מספר טיפולוגי).

הוא פועל לפי מידת הדין והרחמים:

מידת הדין – הרוח, הרעש והאש (מינוים של חזאל, יהוא ואלישע).

מידת הרחמים – קול הדממה הדקה (השארת 7,000 אנשים).

אליהו ישר ממלא את צו אלוהים ויוצא למשימה.

פגישת אליהו ואלישע:

אליהו ממנה את אלישע להיות יורשו. הוא לוקח אותו בזמן שאלישע מטפל בבקר שלו. אליהו משליך את גלימתו – מסמל את העברת התפקיד.

אלישע עוזב את הבקר ונפרד מהוריו כדי להתחיל למלא את תפקיד הנביא.

אליהו דוחה אותו ואומר לו שוב כי כנראה שהוא רואה אצל אלישע פזיזות ושאינו מבין את משמעות התפקיד.

אלישע עורך סעודת פרידה מהאנשים היקרים לו. אלישע מתנתק מעברו בכך שנפרד מהוריו וערך את הסעודה.

אליהו עדיין בתפקיד הנביא וניתן לראות שאלישע מחליף אותו רק בשלב מאוחר יותר.

 

מאפייני אליהו – נעלם, מתבודד, קנאי לאלוהים, פועל רק לפי מידת הדין.

אליהו הודח מתפקיד הנביא כי:

1 – קנאותו לאלוהים הייתה רבה.

2 – מדבר נגד העם ורוצה ברעתו.

3 – אין הו מידת רחמים.

4 – פועל על דעת עצמו.

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר.