הפרק דומה לפרק א.
ההתחלה (פסוקים 1-6):
שוב פעם מתנהל ויכוח בין אלוהים לשטן.
שוב פעם פעם אלוהים שואל את השטן מאיפה הוא בא ובוא ענה לו שהוא משוטט בארץ ומחפש את החוטאים.
אלוהים מתרברב בפני השטן על איוב שנשאר צדיק ומושלם ושהוא עמד במבחן. הוא אומר גם לשטן שהוא הסית אותו לפגוע באיוב לחינם:
למילה חינם יש שתי משמעויות:
•ללא תמורה – איוב צדיק ללא תמורה על כך.
•השטן הסית את אלוהים לפגוע באיוב ללא סיבה.
השטן עונה לו במשל – עור בעד עור.
למשל זה שני פירושים:
•עור בעצם הוא איבר ואדם יהיה מוכן להקריב עור ממקום לא חשוב למקום חשוב – בעצם איוב מוכן להקריב את כל רכושו וילדיו בדביל להציל את חייו.
•אדם בעצם יהיה מוכן לעשות ולהקריב הכל בשביל לחיות.
למעשה – איוב נשאר צדיק לאחר המבחן כי פחד שאלוהים יהרוג אותו. מכך השטן הגיע למסקנה שכל עוד אלוהים לא יפגע באיוב עצמו הוא לא יקלל אותו (קיים תיקון סופרים – יברך).
אלוהים נותן לשטן להעמיד את איוב במבחן נוסף שהפעם יוכל לפגוע בו אך אלוהים מזהיר אותו שלא יהרוג אותו.
המבחן השני של איוב (פסוקים 7-10):
השטן נותן לאיוב שחין. המחלה הייתה כל כך חמורה וקשה שאפילו מזכירים שאיוב היה צריך להתגרד בעזרת כלי חרס, בזמן שהוא יושב באפר כמנהג לאבל.
אשתו של איוב מתחילה לעודד אותו לקלל את אלוהים (תיקון סופרים – לברך) כי לדעת אשתו מצבו כל כך גרוע שעדיף לו למות כבר – מי שמקלל את אלוהים גזר דינו מוות.
תפקידיה הספרותיים של אשת איוב:
•דמות שמאירה את איוב באופן חיובי.
•דמות שמקבילה לשטן, ואפילו חוזרת על דבריה. היא מעודדת אותו לפעול נגד אלוהים.
איוב בתגובה לאדתו נוזף בה ואומר שהאדם צריך לקבל גם את הרע מאלוהים ולא רק את הטוב. הוא נשאר צדיק ולא מקלל את אלוהים.

ההבדלים בין המבחן הראשון של השטן לשני:
•המבחן הראשון – איוב עמד במבחן ולא חטא או קילל את אלוהים, מברך את אלוהים לאחר מכן.
•המבחן השני – נאמר שאיוב לא חטא בשפתיו הכוונה היא שיכול להיות שחטא בלב וחשב דברים רעים על אלוהים, איוב הפעם לא מברך את אלוהים לאחר מכן.
המסקנה מההשוואה היא שאיוב כבר לא צדיק מושלם כמו מקודם למרות שעמד במבחנים.
חברי איוב מגיעים אליו לנחמו (פסוקים 11-14):
שלושה חברים של איוב ממקומות שונים באים אליו לנחם אותו:
•אליפז התימני.
•בלדד השוחי.
•צופר הנעמתי.
בהמשך ניתן להבין כמה מצבו של איוב היה גרוע מכך שנאמר שחבריו לא זיהו אותו מרחוק.
הם הגיעו וישבו איתו שבעה. נאמר שהם ראו שאיוב מלא בעצב ולכן לא פתחו איתו בשיחה. מכאן חזל הסיקו שבזמן אבל לא פותחים בשיחה עם המתאבל ומחכים שהוא יפנה אלייך.