קבוצה אתנית –
- קבוצת אנשים בעלי יסודות משותפים שאינם פרי בחירה
- היסטוריה, שפה, דת (לא תמיד), מורשת, תרבות
- רוצים לשמר את היסודות המשותפים להם
- לא שואפים להגדרה עצמית
לאומיות –
- השקפת עולם מדינית
- טוענת שלכל לאום (עם) יש זהות משותפת, והוא זכאי למדינה משלו
- במסגרת המדינה הוא יקיים, ישמר ויקדם את הזהות
לאום –
- קבוצת האנשים בעלי המאפיינים המשותפים
- שואפים להגדרה עצמית בזיקה לטריטוריה מסוימת (הלאומיות)
- מעוניינים לקדם ערכים משותפים
עקרון שלטון העם –
- המדינה קמה ע"י העם, מתוך הסכמה הדדית (האמנה החברתית) ולמענו
- העם (כולל את כל האזרחים – הרוב והמיעוט) הוא השליט ומקור כל הסמכויות במדינה
- בשל אילוצים שונים המדינה מנוהלת בפועל ע"י נציגים הנבחרים בבחירות
- אפשר להשפיע על השלטון (למשל בהשתתפות פוליטית)
משאל עם –
- כלי למימוש שלטון העם
- הקרוב ביותר לדמוקרטיה ישירה
- פניה של השלטון אל כלל אזרחי המדינה בשאלה חשובה ואקטואלית
- העם מתבקש להכריע בנוגע לשאלה ספציפית, בתשובה חד משמעית (כן / לא)
עקרון הפלורליזם –
- עקרון דמוקרטי
- קובע שחברה דמוקרטית-מודרנית מורכבת מקבוצות רבות
- מכיר בקיומה של השונות, ובזכותן של קבוצות שונות להתקיים ולפעול למען עצמן
- מתקיים בתחומים רבים – כלכלה (כמו ארגוני עובדים), פוליטיקה (ריבוי מפלגות) ועוד.
עקרון הסובלנות –
- היכולת לקבל את השונה ולנהוג בו בכבוד, גם אם קבלת דעותיו כרוכה בסבל עבורנו
- מכירה בזכות האדם לכבוד, ובבחירתו להיות שונה מאחרים: להאמין, לחשוב ולנהוג בדרכיו.
- קיומו בחברה ובמדינה מאפשר את מימוש הפלורליזם
- אדם סובלני יימנע מתגובה אלימה כלפי דעות שלא מקובלות עליו
עקרון ההסכמיות –
- רכיבי החברה צריכים להסכים על הסדרים ועל נושאים מרכזיים (משטר, גבולות, השלטון)
- למען קיום משטר דמוקרטי יציב
- למען שהקבוצות השונות בחברה יוכלו לחיות יחד, מבלי לוותר על חילוקי הדעות ביניהן
- ככל שעולה רמת ההסכמה בדבר הנושאים המרכזיים, כך גדלה יציבותה של המדינה
- בישראל יש הסכמה על האופי הדמוקרטי והיהודי, אך לא בענייני דת ומדינה, חוקה וגבולות
עקרון הכרעת הרוב –
- במשטר דמוקרטי העם מורכב מקבוצות בעלות אינטרסים ורצונות שונים
- ניהול החברה והמדינה מחייב קבלת החלטות
- כשנוצרת מחלוקת, צריך להכריע כדי לקבוע מדיניות
- ההכרעה במשטר הדמוקרטי נעשית ע"ב עקרון הכרעת הרוב
- כך מתקבלות ההחלטות לפי רצון רוב העם
- המימוש הטוב ביותר של עקרון "שלטון העם"
- משמש לקבלת החלטות ופתירת סכסוכים בדרך של שלום בחברה דמוקרטית פלורליסטית
- בניגוד למדינות לא דמוקרטיות, החלטות הרוב במדינה דמוקרטית לא פוגעות ביכולת המיעוט לחיות בדרכו, ולא פוגעת בזכויות אדם.
- כלומר, הרוב קובע אבל לא פוגע.
- כשהרוב מנצל את כוחו לרעה ופוגע בקבוצות מיעוט, זהו מצב של עריצות הרוב.
הזכות לחיים וביטחון –
- זכותו של אדם לא להיות נתון לפגיעה בחייו או בגופו, ולחיות ללא פחד מפגיעה אפשרית
- על המדינה מוטלת החובה להגן על זכות זו, מתבטא בחוקי המדינה ובקיום מוסדות ביטחון
- הזכות לחיים היא הראשונה במעלה והבסיסית ביותר, שכן אדם שאינו חי לא יכול ליהנות משאר זכויותיו
הזכות לחירות –
- זכותו של אדם לכלכל את חייו כרצונו, לבחור את בחירותיו ולשאת באחריות להן
- נובעת מהכרה כי האדם הוא יצור אוטונומי ותבונתי הרוצה לשלוט בחייו
- תוגבל כשהאדם עלול לפגוע בזכויות של אחרים, בחברה או בעצמו
חירות המחשבה והדעה –
- זכותו של אדם לגבש לעצמו דעה בכל תחום (מוסר, דעה, פוליטיקה וכו')
- זכותו של אדם להחזיק בכל דעה, גם אם היא לא מקובלת או נתפסת כמסוכנת
- (במקרה של "מסוכנת", כל עוד היא אינה מקבלת ביטוי חיצוני)
- זהו תנאי לכך שהאדם יהיה חופשי ואוטונומי בצורה מלאה
חירות המצפון –
- זכותו של אדם להחזיק בדעות מסוימות (בעיקר מוסריות) הנובעות ממקורות שונים (דתיים, חילוניים, תאוריות, מוסר וכו')
- אדם עשוי לקבל זכות לסרב לפעולה כי היא פוגעת במצפונו
- כוללת גם פעולה חיצונית – אדם זכאי לחיות לפי ערכיו האישיים ולסרב לפעול בניגוד למצפונו
חופש הביטוי –
- זכותו של אדם לבטא את עצמו, את דעותיו, אמונותיו, רגשותיו והעדפותיו בפומבי
- ובכל דרך שיבחר – בדיבור, בכתב, באמצעים אומנותיים ועוד.
- זהו מימוש חירות המחשבה והדעה
- זכות הכרחית לקיום דמוקרטיה אמיתית המבוססת על דיון, החלפת דעות וביקורת השלטון.
- השלטון לא רשאי למנוע פרסום דעה רק בשל היותה שגויה בעיניו.
זכות הציבור לדעת וחופש המידע –
- זכותו של אזרח לקבל ולהחליף מידע מגוון, ככלי לגיבוש עמדות
- מקור מידע חשוב הן רשויות השלטון ומחובתן לספק לו את המידע
חופש ההתארגנות \ התאגדות –
- זכותו של אדם להתארגן בקבוצה כדי לקדם מטרה משותפת
- מאפשרת לאינדיבידואל השגת יעדים בדרך ייחודית
- מאפשרת הגשמה עצמית וקידום מטרות בצורה טובה יותר
- התחום הבולט של חופש ההתאגדות הוא התאגדות פוליטית (אך לא רק)
- תוגבל כשההתאגדות מהווה סכנה לציבור, או עלולה לפגוע בזכויות של אחרים
חופש הדת –
- זכותו של אדם לבחור בדת מסוימת, להאמין בה ולהשתייך אליה ע"י קיום פולחנה
- יכול להתבצע בפומבי או בפרטי
- מותנה בכך שאינו פוגע באחרים
החופש מדת –
- זכותו של אדם להחליט לא להאמין, לא לקבל את הדת ולא להשתייך לאף דת
- לא ניתן לכפות על אדם לקיים פולחן דתי, או למנוע ממנו זכויות כלשהן אם אינו מאמין
חופש התנועה –
- זכותו של אדם לנוע בחופשיות ממקום למקום בארץ או בחו"ל
- ניתן להגביל רק ע"י צו של בית משפט (מעצר, כליאה, אשפוז בכפייה וכו').
חופש העיסוק –
- זכות של אדם לבחור (1) בכל מקצוע וגם לעסוק (2) בו בפועל
- במידה והתחום דורש רישיון מיוחד, יש לקבל את הרישיון ורק לאחר מכן לעסוק בתחום
חופש האסיפה וההפגנה –
- זכותו הפוליטית של אדם להביע את דעותיו ע"י התאספות עם אנשים נוספים והבעת מחאה לא אלימה, כחלק מהפגנה.
חופש הנישואין –
- זכותו של אדם להינשא לכל אדם שיבחר.
הזכות לקניין (רכוש) –
- זכותו של אדם לשמור ולעשות כרצונו ברכוש שצבר \ קיבל \ ירש
- ללא סכנה שיילקח ממנו
- כולל כל רכוש פיזי וכן רכוש רוחני (כגון יצירה מוזיקלית)
הזכות לשוויון –
- זכותו של אדם לקבל יחס זהה לשל אחרים, ללא הבדל דת, גזע ומין
- נובעת מכך שכל בני האדם נולדו חופשיים ושווים בערכם ובזכויותיהם
- לכן אין להפלות אדם בשל זהותו, שיוכו או עקב סממן חיצוני
- דת, גזע, מין, העדפה מינית, צבע עור וכו'
- מתבטאת במדינה הדמוקרטית בכל הקשור לשוויון בתוכן החוק ובאכיפתו
אפליה פסולה –
- התייחסות שונה באופן פוגעני
- כלפי אנשים שווים
- אין שוני רלוונטי המצדיק זאת
העדפה מתקנת –
- התייחסות שונה
- כלפי אנשים שווים לכאורה
- במטרה לשפר קבוצות מקופחות \ בעלות נתוני פתיחה טובים פחות משל שאר החברה
- ניתנת לזמן מוגבל עד שנסגרים \ מצומצמים הפערים
- מטרתה צמצום פערים חברתיים – כלכליים, ושינוי התייחסות סטריאוטיפית
הבחנה –
- התייחסות שונה ע"י הטבה
- כלפי אנשים השונים באופן רלוונטי בצרכים \ יכולת \ כישורים
- לא מוגבלת בזמן, ניתנת כל עוד השוני מתקיים
הזכות להליך משפטי הוגן –
- אדם חף מפשע עד שלא הוכחה אשמתו
- לכן, יש להעניק הגנה על זכויות האדם מפני פגיעות לא מוצדקות בכל התהליך המשפטי: מרגע בו אדם נחשד בביצוע עבירה ועד לענישתו
- מטרת הזכות היא להבטיח שהפגיעה בזכויות החשוד תהיה מוצדקת, ולפי חוק
- הקפדה על הליך הוגן חשובה ביותר בשמירה על זכויות האדם בחברה דמוקרטית, מכיוון שהליך ההעמדה לדין \ מעצר, פוגעים מבסיסים קשות בזכויות (חירות, שם טוב, פרטיות).
הזכות לכבוד –
- זכותו של אדם שלא להיות נתון ליחס משפיל ומעליב
- מכירה באנושיות בני האדם ועקב כך בכבוד האנושי
- קשורה לתחושת הכבוד ולדימוי העצמי
- נכללות בה: הזכות לשם טוב, הזכות לפרטיות והזכות לצנעת הפרט
- בהליך שיפוטי קשה להגן על זכות זו, מכיוון שהיא לא מוחשית או ניתנת למדידה
הזכות לפרטיות –
- זכותו של אדם לחיות ללא חשיפה, התערבות, מעקב או חדירה לחייו ולתחומו הפרטי ללא הסכמה.
- חדירה לפרטיות \ חשיפת פרטים עלולה להביא לפגיעה בכבוד, ובאפשרות לפיתוח אוטונומי.
הזכות לשם טוב –
- זכותו של אדם ששמו לא יוכפש
- זכותו שלא יפרסמו אודותיו \ על אורחותיו \ על דעותיו מידע שקרי ופוגע
זכויות חברתיות –
- זכויות אותן מעניקה המדינה ע"י הקצאת משאבים ושירותים
- כדי להבטיח מינ' קיום אנושי (במדינה ליבראלית) \ קיום בכבוד (במדינה סוציאל-דמוקרטית)
- מאפשרות מימוש זכויות טבעיות, חיי כבוד ופיתוח עצמי כיצור אוטונומי בעל חיי משמעות
- ניתנות לכל מי שמנהל שגרת חיים במדינה
- כל מדינה מחליטה מהי מידת הזכויות החברתיות בה, בהתאם ליכולותיה הכלכליות
הזכות לחינוך –
- זכותו של ילד לקבל מהמדינה השכלה ללא תשלום, במטרה לרכוש ידע ומיומנות
- כדי שיוכל בעתיד לספק את צרכיו ולהיות אזרח עצמאי
הזכות לבריאות –
- זכותו החברתית של אדם לחיות בגוף בריא ושלם
- ולקבל מהמדינה שירותי בריאות וטיפול רפואי כשהוא חולה או פצוע
הזכות לרמת חיים נאותה –
- זכותו של אדם לחיות ברמת חיים סבירה, המאפשרת קיום אנושי בסיסי
- מאפשר לו לחיות כאדם חופשי המסוגל לחשוב ולקבל החלטות רציונליות
- תפקיד המדינה הוא לקבוע מהו קיום בכבוד ולאפשר אותו לאזרחיה
הזכות לדיור
- הזכות לקורת גג ותנאי מגורים נאותים.
זכויות עובדים ותנאי העסקה –
- זכותו של אדם עובד לקבל תנאי העסקה נאותים והוגנים
- שכר מינימום, הגבלת שעות עבודה, מנוחה, פיצוי עבודת לילה, תשלום ימי חופשה והבראה, תשלום שעות נוספות, הזכות להקים איגוד מקצועי ולהיות חבר בו, הזכות לשבות וכו'
- המדינה יוצרת מקומות עבודה ומסייעת לאנשים למצוא עבודה.
זכויות קבוצתיות \ זכויות מיעוטים וקבוצה –
- ברוב המדינות הדמוקרטיות קיימות קבוצות מיעוט
- קבוצות אלו שואפות לשמור על ייחודן
- הן מבקשות מהמדינה להכיר בהן כקבוצה נפרדת, ולספק להן את האמצעים הדרושים לשמירת זהותן – מימון חינוך נפרד, שימור השפה, דת ושימור תרבות ומנהגים
- כל מדינה מחליטה האם ובאיזה היקף להעניק זכויות לקבוצות המיעוט
- לא כל המדינות רואות עצמן מחויבות לשמור על זכויות אלו
- ישנן מדינות בעלות מדיניות ליבראלית-קיצונית, המכונה "אוניטריזם", שלא מאפשרת הבעת שונות תרבותית ומנסה לגרום לכך שהמיעוט ייטמע ברוב.
- לדוגמה, צרפת לא מאפשרת למיעוטים השונים מערכת חינוך נפרדת.
- יש מדינות המכירות במיעוטים ומעניקות להם את האמצעים הדרושים לשמירה על זהותן
- בישראל המדיניות היא לתת למיעוטים לשמור על הזהות הייחודית להם, ע"י הענקת מערכת חינוך נפרדת והכרה בשפתם כשפה רשמית.
- "קבוצה" בעלת מאפיינים מיוחדים אשר נהנית מהזכות לשימורם, היא לא רק קבוצה לאומית אלא גם קבוצה המתבססת על דת, שפה או תרבות ייחודית והיא נפרדת משאר האוכלוסייה.
- בהקשר זה, גם החרדים בישראל (על אף שאינם מיעוט אתני או דתי) נחשבים לקבוצה בעלת מאפיינים ייחודיים הנהנת מזכויות קבוצה (למשל מערכת חינוך נפרדת).
זכויות מדור ראשון
- כבוד
- חירות
- הליך הוגן
- חיים וביטחון
- שוויון
- קניין
- (כ"ח הש"ם).
זכויות מדור שני –
- עובדים
- חינוך
- בריאות
- דיור
- רמת חיים נאותה
זכויות מדור שלישי –
- דת
- שפה
- תרבות
- חינוך
עקרון הגבלת השלטון –
- במדינה המודרנית, השלטון מרכז בידו כוח רב
- יש חשש אמיתי שהשלטון יעשה שימוש לרעה בכוח זה, ויפגע בזכויות האדם ובמיעוט
- לכן יש להגביל את השלטון
- במדינה הדמוקרטית, הגבלת השלטון מתבצעת בדרכים רבות
- הפרדת רשויות, אמצעים מוסדיים הקבועים בחוק ואמצעים לא מוסדיים הפועלים באופן וולונטארי.
הפרדת רשויות –
- למדינה שלושה מוקדי כוח עיקריים הבאים לידי ביטוי בשלוש הרשויות:
- הרשות המחוקקת (הפרלמנט)
- המבצעת (הממשלה)
- השופטת (בתי משפט)
- ע"י חלוקה לרשויות נוצרת מערכת איזונים ובלמים
- בין הרשויות יש יחסי איזון, ריסון ובקרה, וכמו כן תלות הדדית
- הכל נעשה במטרה להגביל את השלטון
- לרוב ההפרדה לא מוחלטת
- הפרדה מוחלטת הייתה גורמת לרשויות לשתק אחת את השנייה והן לא היו מתפקדות
ביקורת מוסדית פורמאלית –
- מטרתה להגביל את השלטון
- נעשית ע"י מוסדות וגופים שלטוניים שתפקידם מוגדר בחוץ
- למשל: בחירות, פרלמנט, מוסד מבקר המדינה, מערכת המשפט, היועמ"ש וחוקה.
ביקורת בלתי פורמאלית –
- מטרתה להגביל את השלטון
- נעשית ע"י גופים, אזרחים או קבוצות המפקחים באופן וולונטארי ועצמאי על השלטון
- למשל: תקשורת, דעת קהל, אמנות.
שיטת בחירות יחסית –
- בשיטה זו, ייצוג המפלגות בפרלמנט משקף את כוחן היחסי מול המתחרות
- מודגש עקרון שלטון העם והפלורליזם
- נוצרת מערכת של שלטון רב מפלגתי, כיוון שקל יותר להיכנס לפרלמנט
- אף מפלגה לא זוכה לרוב, ולכן מפלגות נאלצות לחבור יחד כדי להגיע לרוב.
- דרך לצמצום מספר המפלגות היא אחוז חסימה גבוה
- אחוז חסימה גבוה פוגע בפלורליזם ובזכות לייצוג כי הוא לא מכניס לפרלמנט קבוצות קטנות.
אחוז חסימה –
- אחוז הקולות מכלל הקולות הכשרים שעל מפלגה לקבל כדי להכנס לפרלמנט.
שיטת בחירות רובית –
- בדרך זו, המדינה מחולקת לאזורי בחירה, בדר"כ כמספר מושבים הפרלמנט
- בכל אזור בחירה נבחר ברוב קולות נציג אחד בלבד לפרלמנט
- השיטה יכולה לגרום לכך שהמועמד הנבחר, זכה רק במיעוט קולות (מכלל הבוחרים)
- עקב כך, היא עלולה לעוות את רצון הבוחר, כי מפלגה הנתמכת ע"י מיעוט (מכלל הבוחרים) זוכה ברוב המושבים.
- מצמצמת את מס' המפלגות המיוצגות בפרלמנט. הסיכוי שמפלגות קטנות (מייצגות מיעוט, ציבור בוחריהן אינו מרוכז באיזור אחד), יזכו ברוב קולות באזור הבחירה הוא נמוך.
- לא מעודדת יצירת מערכת רב-מפלגתית ומחזקת את היציבות השלטונית.
מוסד מבקר המדינה –
- תפקידו של מבקר המדינה הוא לבקר את הרשות המבצעת ולפקח עלייה
- המבקר פועל בשמה של הכנסת – היא בוחרת בו ומקבלת ממנו ממצאים, ובודק האם מערכות המדינה פועלות כחוק, ע"פ כללי יעילות, חיסכון וטוהר המידות
- הבדיקה נעשית ביוזמת מוסד מבקר המדינה ובמועדים הקבועים בחוק
- המוסד בלתי-תלוי ברשות המבצעת והדו"ח שלו חייב להתפרסם ברבים
- המבקר לא מעמיד לדין בעצמו, אבל הביקורת שלו בעלת חשיבות ומעוררת דיון ציבורי
- אם הביקורת חמורה, המבקר מגיש דו"ח נפרד, וועדת הביקורת של הכנסת רשאית להחליט "מיוזמתה או על פי הצעת המבקר" על מינוי ועדת חקירה ממלכתית
- כשיש חשד לעבירה פלילית, המבקר מעביר את ממצאיו ליועמ"ש, בהמלצה לחקירה פלילית.
- פעמיים בשנה עורך המבקר מסיבת עיתונאים כדי לדווח על ממצאיו.
נציב תלונות הציבור –
- תפקיד נוסף של מבקר המדינה
- מטפל בתלונות של אזרחים
- אשר חושבים שנפגעו ישירות ע"י אחת מרשויות השלטון, אשר תחת אחריותו.
היועץ המשפטי לממשלה –
- מבטיח שהרשויות יפעלו כחוק, בהתאם לערכי החוקה ואינטרס ציבורי
- בודק הצעות חוק ומזהיר במקרים שהן פוגעות בערכי המדינה
- דעתו לא מחייבת, אך היא בעלת משקל רב ומנחה באופן משפטי את הממשלה.
חוקה –
- אוסף מנהגים, מסורות, כללים וחוקים.
- קובע את עקרונות יסוד המדינה, ערכיה, הנורמות הפוליטיות שלה והכללים לפיהם תתנהל.
- לרוב החוקה נכתבת בסמוך להקמת המדינה, או לאחר מהפכה
- בה מוגדרות רשויות השלטון, סמכויותיהן ותפקידיהן, נוהלי הרכבת הרשויות והיחסים ביניהן
- בחוקות רבות יש התייחסות מיוחדת לזכויות האדם.
חוקה פורמאלית –
- מסמך אחד
- מתקבל באסיפה מכוננת
- התוכן בעל אופי חוקתי (עקרונות \ אופי המדינה, רשויות השלטון, זכויות \ חובות האזרח)
- בעלת מעמד על – כל חוק שנחקק חייב להיות בהתאם אליה
- שינויים בה דורשים רוב מוחלט, או רוב מיוחד.
חוקה מטריאלית –
- חוקים שונים
- אינם מרוכזים במסמך אחד
- החוקים בעלי אופי חוקתי
- מבחינת תוכנה, ולא צורתה, היא ראויה להיקרא חוקה.
וועדת חקירה פרלמנטארית –
- הכנסת רשאית להקים וועדת חקירה כזו, לבירור נושא ציבורי חשוב
- תקנון הכנסת מפרט רק את הליך הקמת הועדה, ולא כולל הוראות מיוחדות בנושא הסמכות.
- הפרשנות המקובלת היא שסמכויותיה של ועדת חקירה פרלמנטרית זהות לשל ועדות הכנסת הרגילות, למעט העובדה שהן לא רשאיות להציע חקיקה אלא רק להמליץ.
- הרכב הועדה נקבע בהתאם ליחסי הכוחות הקיימים בכנסת, בדומה להרכבת וועדות הכנסת הקבועות.
- בוועדות יושבים גם נציגי האופוזיציה.
וועדת חקירה ממלכתית –
- מתירה חקירה ובירור נושא ציבורי חשוב
- ע"י וועדה ניטרלית לא-פוליטית
- לרוב הנושא חמור, מערב את רשויות השלטון וגורם למשבר אמון בין הציבור לממשל
- הוועדה מוקמת ע"פ החלטת ממשלה או וועדת הכנסת לביקורת המדינה
- הממשלה קובעת את הסמכויות ותחומי הביקורת המוטלים על הוועדה
- נשיא ביהמ"ש העליון קובע את הרכב הוועדה, ובראשה יושב שופט הזוכה לאמון הציבור
- למניעת הטיות פוליטיות, עם החלטה על הקמת וועדה מסתיימת מעורבות גורמים פוליטיים.
- סמכויות הוועדה הן שימוש כמעין גוף משפטי, זימון עדים, חיוב בהצגת מסמכים, הטלת קנס על מי שמסרב להופיע בפניה וניתנת חסינות לחברי הוועדה מפני תביעות לשון הרע.
עקרון שלטון החוק –
- רשויות השלטון והאזרחים כפופים יחד לחוק
- החוק התקבל בדרך דמוקרטית ע"י רשות מחוקקת, שנבחרה בבחירות דמוקרטיות
- העיקרון מבטא את רעיון האמנה החברתית וההסכמיות בין האזרחים על מסגרת מדינית משותפת (כללי משחק), המחייבת את כולם לפעול לפי הכללים
- החוק צריך להיות שוויוני באכיפה ובתוכן
- תוכן החוק מבטא רעיונות דמוקרטיים
- לא ניתן לפגוע בזכויות של אזרח ללא הסכמה מפורשת בחוק.
עבריינות פלילית רגילה –
- הפרת חוק הנעשית ממניעי תועלת אישית (כסף, מעמד)
- לא ממניעי מוסר
- המבצע יכול להיות כל אדם, כולל בעל תפקיד ציבורי
- המניע הוא השגת טובה אישית, או רווח
עבריינות אידאולוגית פוליטית –
- הפרת חוק ממניעי השקפת עולם (דתית, פוליטית, מוסרית) ובמטרה לשנות את המציאות
- המבצע יכול להיות כל אדם, כולל בעל תפקיד ציבורי
- המניע הוא שינוי מדיניות ממשלה והבעת מחאה, מתוך השקפת עולם \ אידאולוגיה
עבריינות שלטונית –
- עובד ציבור
- בעל סמכות שלטונית
- מפר חוק תוך כדי מילוי תפקיד ציבורי
- תוך כדי הפעלת סמכויות שלטוניות
- בכוונה (אמיתית או מזויפת) לשרת את טובת המדינה או את טובתו של ציבור מסוים
- לדוגמה: הפעלת כוח על עצור ע"י איש משטרה כדי להוציא הודאה
- המבצע יכול להיות איש ציבור בלבד
אי ציות מטעמי מצפון –
- האדם רואה בחוק פגיעה במצפונו או\ו בערכיו האישיים (צדק, מוסר ואמונה)
- מעמיד את אמונתו מעל החוק
- מוכן לשלם את המחיר על אי-הציות
- לא בהכרח מנסה לשנות את המציאות, אלא מרחיק את עצמו מסיטואציות שיפגעו בו
- למשל: אי הסכמה ללבוש נעלי עור.
פקודה בלתי חוקית בעליל –
- המקרה היחיד בו יש חובה לא לציית לפקודה
- הפקודה ניתנת ע"י מפקד מוסמך או רשות מוסמכת
- הפקודה הפוגעת בערכי מוסר ומצפון במידה "הדוקרת את העין ומקוממת את הלב"
- כלומר, נוגדת מוסר בסיסי של כל אדם
- נותן הפקודה יועמד לדין על שנתן פקודה מסוג זה.
האמנה החברתית –
- החברה והמדינה הן פרי הסכמה בין בני אדם חופשיים ושווים
- כל אחד מהם מכיר בכך שיש אינטרסים המשותפים לו ולחבריו
- ביטחון, חירות, רווחה וכו'
- המדינה המודרנית היא כריתת אמנה חברתית בין בני האדם
בינם לבין עצמם; ובינם לבין המדינה
- הכל נעשה במטרה שהמדינה תפעל לטובת העם ותגן על חרותו.
דמוקרטיה (כצורת ממשל) –
- שימת דגש על מוסדות, כללים ודרכי ניהול ההכרחיים למשטר דמוקרטי
- בחירות, הכרעת רוב, הפרדת רשויות, שלטון החוק, שוויון בפני החוק
- מקור הכוח לשלטון מגיע מהעם
- לרצון העם יש מקום מרכזי בניהול הדמוקרטיה.
דמוקרטיה (כערך, השקפת עולם, אורח חיים) –
- מערכת ערכים שממרכזה האדם
- מושתת על עיקרון זכויות האדם
- האדם הוא ערך מיוחד העומד בפני עצמו:
בן חורין
ובעל זכויות אנוש שאינן ניתנות להפקעה (הזכויות הטבעיות)
- כל בני האדם שווים בזכותם לכבוד וחירות
- מהשקפת העולם הדמוקרטית כערך, נגזרים הכללים והנהלים הדמוקרטיים.
הגישה הליבראלית במדינה דמוקרטית –
- מעמידה במרכז את הפרט ואת חירותו
- הדגש על ערך החירות מתבטא בכל התחומים, כולל התחום הכלכלי
- על המדינה להתערב כמה שפחות בתחום הכלכלי-חברתי,
- ולדאוג בעיקר לשוויון פוליטי ולשוויון פורמאלי.
- אי ההתערבות תתבטא בהפרטת שירותים שניתנו בעבר ע"י המדינה, קיצוץ בתקציבים וכו'.
הגישה הסוציאל-דמוקרטית במדינה דמוקרטית –
- מעמידה במרכז את אחריות החברה לפרטים החיים בה
- המדינה מעוניינת לצמצם פערים בחברה, ולספק לפרטים בחברה תנאים הדרושים למימוש עצמי, אשר יאפשרו יצירת שוויון הזדמנויות אמיתי (שוויון מהותי)
- למען כך המדינה מפגינה מעורבות גדולה יותר בכלכלה
- באמצעות מיסוד, סבסוד, הגדלת קצבאות, העדפה מתקנת, הגדלת ההוצאה הציבורית וכו'.
מדינת רווחה –
- מדינה דמוקרטית מפותחת ומתועשת אשר מקיימת כלכלת שוק חופשי
- מכירה בזכויות האזרחיות, הפוליטיות והחברתיות של התושבים
- כתוצאה מזכויות אלו גם מכירה בזכותו של הפרט לקבל שירותי רווחה
- כדי להבטיח רמת חיים ראויה וכדי לצמצמם פערים חברתיים המדינה דואגת לרווחת אזרחיה באמצעות מתן שירותים ברמה נאותה ובמחירים סבירים.
גלובליזציה –
- תהליך שבו נוצר שיתוף פעולה בין מדינות, בין לאומי
- שיתוף הפעולה מאפשר מעבר חופשי של סחורות, שירותים, רעיונות, מידע ואנשים
- על פני הגלובוס.
תקנות לשעת חירום –
- תקנות שמתקינה הרשות המבצעת
- נותנת לה חופש פעולה רחב בעת חירום.
עקרון הדמוקרטיה המתגוננת –
- הגישה האירופאית לפיה זכות המדינה הדמוקרטית להגן על עצמה ולהגביל בחוק קבוצות אנטי-דמוקרטיות המאיימות על קיום הדמוקרטיה
- למשל: הוצאה מחוץ לחוק של מפלגות אנטי-דמוקרטיות, הגבלת חופש ביטוי\תנועה\הפגנה
- גישה זו עלולה להוביל לפגיעת השלטון בערכי הדמוקרטיה בשם ההגנה על הדמוקרטיה
- קבוצות אנטי דמוקרטיות עשויות לרדת למחתרת ולהשתמש באמצעים אלימים אף יותר
- בישראל העיקרון קיים
- המדינה חוקקה מס' חוקים המגבילים קבוצות אנטי-דמוקרטיות:
איסור על מעשי המרדה והסתה (בחוק העונשין)
אפשרות פסילת רשימות\מועמדים לכנסת במקרה שהם קוראים לשלילת קיומה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית
במקרה של הסתה לגזענות.
מעצר מנהלי –
- החזקת אדם במעצר על סמך חשדות בלבד
- ללא הגשת כתב אישום וללא משפט
- מדובר במעצר מניעתי
- נועד להגן על המדינה ממעשים עתידיים של אותו אדם
- פוגעת בזכויות האדם להליך משפטי הוגן ובחירות.
חוק –
- הוראה המחייבת את כולם
- קובע את גבולות המותר והאסור
- מקור החוק הוא העם (באמצעות נציגיו הנבחרים)
- משקף את הנורמות המקובלות בחברה
- נקבע, וניתן לשינוי ע"י הרשות המחוקקת, בהליך דמוקרטי