The Enemy

 

 

 

The Enemy

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

מונחים ספרותיים

יישום בטקסט מונח
 

מקום: בחוף יפן, בביתו של ד"ר סאדאו הוקי ואשתו האנה.
חלק מהסיפור מתרחש בחדר של אביו של סאדאו, שנשאר כבעבר
(דבר הממחיש כמה מיוחד וקיצוני היה המעשה שלהם).

 

זמן: עת מלחמת העולם ה2, בערב ערפילי.

הערפל מסמל את כך שאף אחד לא יכל לראות את המעשה של
סאדאו והאנה, ואת הרגשות המעורבים שלהם בנוגע למעשה.

 

 

רקע

 

 

סאדאו: מצד אחד עושה הכל כדי להציל את האמריקאי,

ומצד שני יודע שעליו להסגיר אותו למשטרה.

זהו קונפליקט בין נאמנותו כרופא למטופליו, לבין נאמנותו כיפני למדינתו.

 

האנה: תוהה מדוע היא וסאדאו לא מסוגלים לבצע את ההחלטה לגבי תום אשר כולם מצפים מהם לבצע: "למה אנחנו לא מסוגלים לראות בבירור מה אנחנו צריכים לעשות?".

 

האנה וסאדאו לא מבינים שהזמן שהם העבירו באמריקה פתח אותם לתרבויות אחרות, ושהם רואים אמריקאים לא רק כאויבים שלהם, אלא גם כבני אדם.

 

 

קונפליקט

 

 

כשהמודיע מופיע.

האנה מניחה כי המשרתים חשפו את הסוד, וכמעט מתעלפת.

 

 

שיא

 

 

החלטתו של סאדאו להפטר מהאמריקאי בדרך כלשהי.

ההחלטה מתבהרת בעיניו כשהמודיע עוזב, והוא מבין שמשפחתו בסכנה.

 

 

פתרון

 

 

סאדאו.

עומד בפני קונפליקטים רבים, ועומד במרכז נקודת המפנה.

 

 

דמות מרכזית

 

 

תום.

דמותו מאלצת את סאדאו לפעול נגד רצונו ואמונותיו.

 

 

אנטגוניסט

 

 

 

פרל ס. באק

פרל סידנסטריק באק, ידועה גם בשם הסיני "זאי זהנזהו", הייתה סופרת ומחברת רומנים אמריקאית.
נולדה למיסיונרים, והעבירה את רוב חייה עד 1939 בסין.

לאחר חזרתה לארה"ב ב1935, הגבילה את קריירת הכתיבה שלה, והפכה לעו"ד בולטת בנושא זכויות נשים וקבוצות מיעוט, וכתבה בהרחבה על התרבויות האסייאתיות.

זכתה בפרס נובל לספרות בשנת 1938.

תקציר העלילה

הסיפור מתחיל בתיאור בית שבו גר רופא יפני בשם סאדאו. הבית מחזיר אותנו לילדותו ולקשר שלו עם אביו, שגר באותו המקום לפני שמת. לאביו היה אכפת מאוד מהחינוך שלו, ולכן בגיל 22 סאדאו הלך ללמוד רפואה וניתוח באמריקה. הזמן הוא מלחמת העולם ה2, אבל סאדאו לא נשלח עם הצבא, כי: 1. הוא עובד על ממצא רפואי. 2. הוא עשוי לנתח גנרל יפני. סאדאו ואשתו עומדים מחוץ לביתם, הממוקם על החוף, כשלפתע רואים אדם יוצא מהערפל. הם מתקרבים אליו ורואים שהוא פצוע מאוד ואח"כ רואים כי מדובר באדם לבן ומחוסר הכרה. סאדאו בודק אותו, ומגלה פצע – ירי שנפתח מחדש. הוא נורה לפני כמה ימים, ומאז לא טופל. הם מתלבטים מה לעשות איתו. הכובע שלו מראה כי הוא מלח בצבא ארה"ב. הם מסיקים שהוא שבוי – מלחמה שברח ולכן נורה. האנה מרגישה שהיא לא יכולה לעזור לסאדאו לזרוק אותו חזרה לים. סאדאו מרגיש שהוא יכל להסגיר אותו למשטרה בקלות, אם לא היה פצוע. הם מחליטים לקחת אותו לביתם, מתוך מחשבה שבקרוב יסגירו אותו למשטרה.

סאדאו והאנה לוקחים את האיש לחדר ריק, שהיה חדר השינה של אבא של סאדאו עד שמת. סאדאו מבין שהאיש ימות אלא אם ינתחו. האנה מספרת ליאמי (אחת המשרתות) על האדם, ומבקשת ממנה לשטוף אותו. יאמי מסרבת, והאנה שוטפת אותו בעצמה. סאדאו מספר לשאר המשרתים על האדם. כולם מסרבים להשתתף בטיפולו כי הוא האויב. סאדאו נכנס לחדר בבגדי ניתוח ועם תיק מנתחים, והאנה מבינה שהוא החליט לנתח. הוא מארגן את הדברים שצריך, מצווה על האנה לעזור לו – והיא מצייתת. במהלך הניתוח סאדאו ממוקד ולא שם לב למתח של האנה. הניתוח מסתיים בהצלחה.

האדם מתעורר. האנה משרתת אותו לבד (כי המשרתים מסרבים). סאדאו בודק אותו ורואה שהוא מתחזק. האיש שואל את סאדאו אם בכוונתו להסגיר אותו, והוא משיב שהוא חייב לעשות כך, ובנוסף מבקש ממנו לא לספר לו דבר – אפילו לא את שמו. האנה מספרת לסאדאו כי המשרתים אמרו שהם לא יישארו כל עוד הוא מוחבא שם. סאדאו ממשיך לבדוק אותו כל יום, מצב האסיר משתפר. יום אחד סאדאו כותב מכתב לפקד המשטרה בו מתואר כל המקרה, אך במהרה מפסיק, ושם את המכתב הבלתי גמור במגירה. שבוע לאחר מכן, קורים 2 דברים: 1. המשרתים עוזבים. 2. מודיע מגיע לבית. האנה דואגת שהמשרתים סיפרו על האסיר, אך המודיע הגיע כדי לקחת את סאדאו לטפל בגנרל.

סאדאו מספר לגנרל על האסיר, והגנרל חושש שסאדאו ייעצר. הוא מציע לו שישלח מתנקשים לביתו בלילה, שיהרגו את האמריקאי. סאדאו מסכים. כשהוא חוזר מהגנרל, הוא מוצא את האסיר במיטתו מרגיש טוב יותר. לילה לאחר מכן סאדאו ממתין לבוא המתנקשים, אך בבוקר מוצא את תום חיי, מצבו משתפר. לאחר 3 לילות שדבר לא קרה, סאדאו שולח את תום על סירה לאי קרוב. הוא מדריך אותו כיצד לחיות על האי עד שתגיע ספינת דייג קוריאנית. בערב סאדאו שם אוכל, מים ושמיכות בסירה. בודק את תום ונותן לו פנס. אומר לו לאותת ע"י שני הבהובים אם האוכל אוזל לו טרם מגיעה ספינה, וע"י הבהוב אחד אם הוא בסדר אבל עדיין על האי. תום לוחץ את ידו של סאדאו, והולך לחוף.

סיטואציה בחדרו של הגנרל, שבוע לאחר ניתוחו. המשרתים חזרו. סאדאו מספר לגנרל שתום ברח. הגנרל מזכיר את הבטחתו לגבי המתנקשים, ואומר שהוא חשב רק על עצמו ושלא שכח לשלוח אותם מחוסר פטריוטיות או אוזלת יד. סאדאו מבין כי הגנרל נמצא תחת שליטתו, ושהוא עצמו מוגן לחלוטין. הוא מבטיח לגנרל שאם יום אחד המקרה ייחשף, הוא לא יאמר דבר על כך ששכח מהאסיר, והגנרל אומר לסאדאו שהוא יתוגמל. באותו לילה הוא מחפש את סימון הפנס מתום, אך אין כזה, וזה אומר שתום נעלם בביטחון. בסוף הסיפור מתוארות מחשבותיו של סאדאו כשהוא עומד על המרפסת ומסתכל אל הים: איך התייחסו אליו באופן שונה כשגר  באמריקה, איך הם רואים את עצמם עליונים וכמה דוחים הם. לאחר מכן הוא חושב על הפרצוף הצעיר והכחוש של האסיר – לבן ודוחה, ותוהה מדוע לא הרג אותו.

דמויות

ד"ר סאדאו הוקי

מוצא: יפני

מקצוע: מנתח ומדען.

למד בארה"ב, בין גילאים 22-30, וגר שם במשך 8 שנים.

 

אופי

סאדאו מתואר כאדם רציונלי, כפי שמצופה ממנתח. לא נותן לרגשותיו להשתלט עליו.

  1. לא מרשה לעצמו להתאהב בהאנה לפני שהיה בטוח לחלוטין שהיא יפנית טהורה.
  2. על אף נאמנותו העמוקה למדינתו ושנאתו לאמריקאים, עדיין מטפל בתום ורוצה בהחלמתו.

לאורך הסיפור, סאדאו עומד במרכזו של קונפליקט:

מצד אחד – נאמן מאוד למורשת ולתרבות היפנית, אב מסור שמפחד לפגוע במשפחתו
מצד שני – רופא מחויב, אכפתי כלפי המטופלים שלו.

 

על אף שדמותו של סאדאו הינה רציונלית, ניתן לראות את המעשה שלו כאמוציונלי.

 

 

האנה

מוצא: יפני

משמעות השם: פרח. מסמל את הקשר האוהב עם בעלה ואת הקשר המשפחתי המוצלח.

למדה גם היא בארה"ב.

 

אופי

במערכת היחסים סאדאו אמנם "בעל הקול המכריע", אך היא לא מפחדת ממנו ומדברת כרצונה.

  1. כשסאדאו מעוניין לרחוץ את טום, היא מתעקשת שיומי תעשה זאת.

על אף נאמנותה למדינה ושנאתה לאמריקאים, האנה היא אישה רחמנית ובעלת לב.

  1. רוחצת את תום, כשיומי סירבה לעשות זאת.
  2. מסייעת לסאדאו בניתוח. כשרוצה את הצלקת על צווארו של תום, מקווה שהוא לא עונה.

תום

אסיר אמריקאי נמלט.

לא ידוע הרבה עליו (מכיוון שסאדאו מונע ממנו לדבר איתו בכל פעם שהוא מנסה).

 

אופי

כמו סאדאו והאנה, גם תום גזען.

  1. כשהוא אומר לסאדאו, שאם כל היפנים היו כמוהו – לא הייתה מלחמה.

 

 

הגנרל הזקן

חולה.

אנוכי

  1. על אף שצריך את ד"ר סאדאו בחזית כדי לטפל בחולים, הוא לא שולח אותו כי הוא מעוניין שהוא יהיה זמין בשבילו בכל עת וצורך.
  2. רצונו לעזור לסאדאו להפטר מתום, במקום להעניש אותו, מכיוון שהוא הרופא שלו.

 

 

המשרתים של סאדאו והאנה

  • המטפלת – יומי
  • הגנן
  • הטבח

כשנאמר למשרתים ע"י האנה וסאדאו שעליהם לעזור לטפל בתום, תגובתם היא כפי שמצופה מיפני באותו הזמן (מלחמת העולם ה2). הם –

  • בעלי ערכים יפניים עמוקים
  • נאמנים למדינה
  • לא מלומדים
  • גזענים
  • לא חוו אינטראקציה אנושית עם תרבות אחרת

דברים אלו מעצבים את נקודת המבט שלהם.
לכן, הם רואים בטיפול באסיר האמריקאי (האויב) דבר שגוי, ומסרבים לעשותו.
כשהם רואים שהרופא והאנה מטפלים בתום, הם מתמרדים נגד המעסיקים שלהם –
מעשה בלתי רגיל בתרבות היפנית, בה היררכיה הינה דבר בסיסי.

הערות

 

 

כשסאדאו מגיע לגנרל, הוא מספר לו על תום.

הגנרל (שבעצמו למד גם בארה"ב) מבין את הבעיה של תום, אך לא באמת – הוא בעצם אדם אנוכי שמעוניין בכישוריו הרפואיים של סאדאו, ולכן הוא לא יכול לאפשר לו להיעצר.

הוא מציע לסאדאו שהוא ישלח מתנקשים שיהרגו את תום.

סאדאו שמח שהאחריות לעתידו של תום מועברות ממנו – אפיון דמות יפני אופייני.

הוא מרגיש הקלה לזמן קצר כשהוא מרגיש שנטל האחריות נלקח ממנו,
אך כאשר תום לוחץ את ידו הוא מתמודד שוב עם המציאות.

 

~

 

לאחר שלושה לילות חסרי שינה, מצפה למתנקשים, סאדאו לא יכול לעמוד בכך יותר.

הוא פונה לפתרון הסופי לדילמה שלו: הנאמנות למקצוע הרפואה מתגברת על נאמנותו למדינה שלו.

עקב כך, הוא מספק לתום סירה וציוד, ועוזר לו להימלט.

ברגע שתום ברח בביטחון, סאדאו שב לדעותיו על כמה האמריקאים מתנשאים ומגעילים –
תום הופך ללא מוחשי, וכעת יכול להיקרא שוב "אויב אנונימי".

 

 

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר.