תקשורת המונים – סיכום

תקשורת המונים

 

תקשורת המונים מעבירה מסרים ומידע בין בני אדם, בזמן קצר ובאופן פומבי. נהוג להבחין בין תקשורת מודפסת (עיתונים) לבין העברת מידע באמצעי שידור שונים (טלוויזיה, רדיו, אינטרנט).

התקשורת מקבלת את המידע ממקורות שונים:

  • מהציבור
  • מכתבים הנשלחים לשטח, לאירועים שונים
  • מארגונים שונים
  • מהמערכת הפוליטית

לאמצעי התקשורת יש השפעה רבה על האזרחים והשלטון. בעלי עוצמה רבה במדינה הדמוקרטית.

 

 

תפקידי התקשורת בדמוקרטיה

 

  1. דיווח עובדתי – סיקור אירועים והתרחשויות, הפצת מידע חיוני ובעל ערך לאזרחי המדינה בתחומים שונים: כלכלה, פוליטיקה, חברה, ספורט וכו'.

 

  1. פרשנות – סיפוק הסברים סביב המידע הנמסר, תחזיות עתידיות והערכות בנוגע לאירועים.

 

  1. פיקוח וביקורת על השלטון – אחד ממנגנוני הפיקוח והביקורת הבלתי פורמאליים, ובין המשמעותיים ביותר. התקשורת עוקבת אחרי השלטון ואחרי גופים שונים, ומעבירה מידע חשוב לאזרחים. בכך היא מאפשרת לאזרח לקבל מידע אודות פעילות השלטון ולפקח עליו.

 

  1. מתן במה – מאפשרת הצגת דעות שונות של הציבור ושל עיתונאים במסגרת טורים אישיים (פובליציסטיקה), טוקבקים, מכתבים למערכת, ראיונות, בלוגים וכו'.

 

  1. העברת מידע ותיווך בין השלטון והאזרחים – מאפשרת לשלטון להציג את מדיניותו ולשכנע את הציבור בנכונותם. במקביל, נותנת במה לאזרחים, קבוצות אינטרסנטיות וגורמים באופוזיציה, לבטא ביקורת על השלטון, להציג חלופות למדיניות השלטון ולנסות להשיג תמיכה בה. הפוליטיקאים משתמשים בתקשורת כמקור מידע חיוני בנוגע לנעשה בארץ ובעולם. ע"י מעקב אחר התקשורת, הם יודעים מהי הדעה הרווחת בנוגע להם או ליריביהם.

 

  1. תעמולת בחירות – בתקופת בחירות, התקשורת משמשת כאמצעי למפלגות להצגת מסריהן

כוח התקשורת בדמוקרטיה

 

  1. קביעת סדר יום ציבורי – אמצעי התקשורת קובעים את הנושאים שיגיעו לידיעת הציבור, ולכן יש להם השפעה רבה על הסוגיות שיעסיקו את האזרחים.

 

  1. הבניית מציאות ועיצוב דעת קהל – מעבר למסירת דיווח עובדתי, התקשורת עוסקת בפרשנות. עורכי עיתונים, כתבים ופרשנים בוחרים את הדרך לסיקור אירועים שונים, וכך משפיעים על תפיסת המציאות של צרכני התקשורת ועל עמדתם של מקבלי ההחלטות.
    למשל כעיתונאי, ביכולתך לבחור: מה להבליט \ להצניע, את היקף הסיפור, מהי הכותרת הראשית ומהי המשנית, כיצד תפתח מהדורת החדשות, מה יופיע בעמוד הראשי, וכו'. להחלטות אלו יש השפעה גדולה על הנושא שיהיה במרכז תשומת הלב הציבורית.
    בתקופת בחירות, התקשורת יכולה במידה מסוימת לבחור את הנושאים של מערכות הבחירות (למשל, חברתי או ביטחוני) ובכך עשויה להשפיע על תוצאות הבחירות.

 

עקב כך, יש לשים לב כי הסיקור התקשורתי מונע מאינטרסים ואידאולוגית שונות, ולכן חשוב
לצרוך אותו בצורה ביקורתית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *