מלכים ב פרק כ"א – תוצאות חטאי מנשה וכיצד מלך חוטא כל כך מולך 55 שנים:

 

 

תוצאות חטאי מלך מנשה (פסוקים 11-16):

האסון שיבוא על ממלכת יהודה מודגש על ידי 2 דימויים:

דימוי הבנאי:

"ונטיתי על ירושלים את קו שומרון ואת משקולת בית אחאב" – פסוק 13

אלוהים ימתח קו הכוונה יבדוק בקו שווה חוט או סרגל שהבנאי משתמש בו ככלי לבדוק אם הקיר ישר. משקולת – חבל שבקצהו אבן שיבדוק אם הקיר ישר. משמעות: אלוהים יבדוק את המעשים של תושבי יהודה בקפדנות כפי שבדק את המעשים של תושבי שומרון והמלך אחאב לפני שהגלה והרס אותם.

דימוי הצלחת:

העונש הצפוי – "ומחיתי את ירושלים כאשר ינחה את הצלחת מחה והפך על פניה" – פסוק 13

כמו שאדם מסיים את האוכל בצלחת, ובצלחת לא נשאר דבר, הוא הופך אותה כאות לכך שסיים הכל ואינו מעוניין יותר – כך אלוהים ירוקן את ירושלים מתושביה ויהפוך אותה כאות לכך שאינו מעוניין בה עוד.

 

אלוהים ינטוש את תושבי יהודה, יתן אותם בידי בבל שתכנס ליהודה, תהרוס אותה ותגלה את תושביה (גלות בבל – יהודה , גלות אשור – ישראל)

כיצד בא לידי ביטוי הגמול הקיבוצי בפסוקים 11,15:

פסוק 11: בגלל חטאי מנשה, אלוהים יעניש את תושבי יהודה ויגלה אותם לבבל.

פסוק 15: אלוהים מעניש את העם בגלל חטא מצטבר של העם בכל הדורות מאז יציאת מצרים.

 

איך מלך שכל כך חוטא מולך 55 שנים?:

קיימים לכך 2 הסברים:

לפי ספר מלכים:

מחבר הספר מלכים מאמין בגמול לדורות.

מנשה חטא והעונש יבוא על כל תושבי ממלכת יהודה בגלות ובחורבן הממלכה. העונש לא יהיה מיידי אלא מגיע לדורות הבאים

לפי ספר דברי הימים (ב ל"ג פסוקים 11-17):

מחבר ספר דברי הימים מאמין בגמול אישי. לפי הספר, מנשה חטא וכעונש על חטאיו הוא הוגלה לבבל. בזמן ישיבתו בגלות בבל הוא שינה את התנהגותו והביא חרטה ולכן אלוהים סלח לו והחזיר אותו לירושלים. כשמנשה חזרה, טיהר את העיר מעבודה זרה ולכן מלך 55 שנים.

 

הדומה:

בשני הספרים מציגים את חטאי מנשה בפירוט.

השונה:

בדברי הימים אחאב לא מוזכר, כי ספר דברי הימים מתמקד רק בממלכת יהודה ולא מתייחס בכלל לממלכת ישראל.

 

ספר דברי הימים מתייחס לגמול אישי בעוד שספר מלכים מתייחס לגמול לדורות, לכן כל אחד נותן הסבר אחר מדוע מנשה מלך 55 שנים.

 

הוכחות לכך שהסיפור על חזרת מנשה אחרי שהוגלה לבבל לא אמין:

אם מנשה חזר בתשובה, מדוע בספר מלכים נאמר שבנו אמון עשה הרע בעיני אלוהים כמו אביו מנשה.

הנכד של מנשה נחשב למלך מצוין כי הרס את הבמות והפסלים של מנשה.

 

מות מנשה ומלכות אמון בנו (פסוקים 17-26):

לאחר מות מנשה, עולה לשלטון בנו אמון. אמון נרצח על ידי עבדיו שמרדו בו.

אמון נחשב למלך חוטא שעשה הרע בעיני אלוהים כמו מנשה אביו. לא מסופר מדוע נרצח אבל קיימות מספר השערות:

יש הטוענים שנרצח מאחר ואתה להמשיך את מדיניות הכניעה לאשור כמו אביו.

יש הטוענים שנרצח על ידי אנשי ההמון שרצו לחדש את האמונה באלוהים כמו בימי חזקיהו מאחר ואמון התנהג בדיוק כמו אביו מנשה.

 

"עם הארץ", נאמני בית דוד הורגים את רוצחי המלך וממליכים את בנו "יאשיהו" למלך בגיל 8.

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר.