מלכים א פרק י"ח

 

 

המפגש בין אליהו לאחאב (פס 1 -19):

רקע (פס 1-6):

אחרי שלוש שנות בצורת אליהו נשלח על ידי אלוהים להודיע לאחאב שהבצורת תיפסק.

עובדיה – אחראי המשק של אחאב.

המצב בממלכת ישראל:

1 – שרר רעב כבד.

2 – איזבל רודפת אחרי נביאי אלוהים.

3 – עובדיה מסתיר 100 נביאים ב2 מערות שונות.

 

שורש מנחה כ.ר.ת:

אירוני, מצד אחד איזבל הורגת (מכריתה) את נביאי אלוהים החפים מפשע ומצד שני אחאב דואג לבעלי החיים שלא ימותו מרעב (יכרתו). המטרה היא להראות את סדר העדיפויות המעוות של אחאב ואיזבל.

המפגש:

אליהו פגש את עובדיה אחראי המשק של אחאב וביקש ממנו להפגש עם אחאב.

עובדיה חשש:

1 – אליהו נטה להעלם וחשש שאם יודיע לאחאב על כך ואליהו יעלם אחאב עשוי להרוג אותו.

2 – עובדיה חושש שאחאב יחשוב שהוא הסתיר את אליהו.

עובדיה מספר לאליהו על הנביאים שהוא מחביא כדי להראות לאליהו שהוא פועל לטובת אלוהים כדי שהוא יתחשב בו ולא יעלם.

 

מלה מנחה – אדון:

פעמיים נאמר ל אליהו וארבע פעמים על אחאב. נועד כדי להראות את המחלוקת שקיימת אצל עובדיה – הוא נאמן ומחויב לשניהם.

אליהו הרגיע את עובדיה בכך שהתחייב לו שלא יעלם.

תפקיד עובדיה:

1 – דמות שמציגה את אחאב באור שלילי

2 – מציג את אליהו באור ביקורתי:

הוא מתחבא לעומתו שמסתיר נביאים ופועל למען אלוהים.

 

המפגש בין אחאב לאליהו (פס 17 -19):

עובדיה מארגן את הפגישה שהייתה קשה ולא נעימה.

אחאב ואליהו מאשימים אחד את השני:

אחאב מאשים את אליהו כעוכר ישראל בגלל שהביא את הבצורת הקשה, לעומת זאת אליהו מאשים את אחאב בתור האשם בבצורת כי הכניס עבודת אלילים לממלכה.

הצעת אליהו:

אליהו מציע לאחאב לאסוף את כל נביאי הבעל והאשרה כדי לבדוק מי האל החזק: מי האל שיוריד אש מן השמיים.

 

מבחן האש (פס 20 -40):

נביאי הבעל, האשרה ותושבי ממלכת ישראל מתכנסים ואליהו פונה אליהם בשאלה:

"עד מתי אתם פוסחים על שתי הסעפים"

סעיף – ענף, מחשבה. פסח – אדם בעל מום

קיים דימוי לציפורים:

העם הם כמו ציפור שמדלגת ועפה מענף לענף – כך התושבים מדלגים בין דעותיהם ואמונותיהם.

השוואה לפיסחים – כמו שפיסח לא יציב, כך העם לא יציב באמונה שלו.

העם לא מגיב לאליהו כי הם יודעים שהוא צודק.

מה היא ההתנהגות הדתית שאליהו יוצא נגדה?

אליהו יוצא נגד הסינקרטיזם (שילוב אמונות), הוא חושב שעל העם להאמין רק באלוהים.

עובדיה כמו העם – חלוק בדעותיו, נאמן גם למלך ולאלוהים.

 

קיימת סתירה בפסוק 23:

אליהו טוען שהוא הנביא היחיד שנשאר, כשיש 100 נביאים שמסתתרים ( לפי פס 4,13).

פתרונות:

1 – אליהו לא מזכיר את הנביאים כי חשש להסגיר את עובדיה.

2 – אליהו הנביא היחיד שפועל למען אלוהים כי שאר הנביאים מתחבאים.

ההכנות למבחן האש (22 -25):

הנדרש למבחן:

לבחור פר, להניח על המזבח ולהוריד אש.

אליהו נתן לנביאי הבעל מספר יתרונות:

1 – מיקום: הר הכרמל הוא מקום הפולחן של נביאי הבעל.

2 – כמות: אליהו הוא רק אחד לעומת נביאי הבעל שהיו 450.

3 – בחירה: נותן להם לבחור פר מבין השניים.

4 – זמן: נותן להם להתחיל, אין להם הגבלת זמן.

אליהו נותן לנביאי הבעל את היתרונות כדי להוכיח שלמרות היתרונות אלוהים חזק יותר.

פעולות נביאי הבעל:

הם בוחרים פר שמים אותו ומתחילים לקרוא לבעל שיוריד אש אך אין תגובה.

אליהו לועג להם ומציע להם לקרוא לבעל חזק יותר כי אולי הוא באמצע שיחה חשובה או שאולי עושה את צרכיו או שאולי הוא בדרך רחוקה ולא שומע או ישן – הוא מאניש את אל הבעל.

האירוניה היא שנביאי הבעל לא מבינים את הציניות שלו ומקשיבים לו, מגבירים את קריאותיהם ואפילו פוגעים בעצמם פיזית. המילים "אין קשב" מדגישות את חוסר התגובה של הבעל.

מתוארים הזמנים בוקר צהריים וערב כדי להראות את הניסיון הכושל המתמשך של נביאי הבעל.

 

אמצעים ספרותיים בהם משתמש המחבר כדי ללעוג לעובדי הבעל:

ריבוי פעלים: ויקחו, ויעשו, ויקראו, ויפסחו, ויתגדדו.

ביטוי מנחה: חזרה על המילה אין.

הגזמה בפעולות נביאי הבעל: פציעה פיזית.

אירוניה: לא מבינים את ציניות אליהו ונשמעים להוראותיו.

 

פעולות אליהו:

1 – אליהו מתקן את מזבח אלוהים מ12 סלעים (כמו 12 השבטים).

2 – אליהו חופר תעלה מסביב למזבח.

3 – אליהו מניח את הפר במזבח.

4 – מבקש מהעם שישפוך 12 כדים של מים על העצים כדי להעצים את הנס (עץ רטוב פחות דליק).

לאחר מכן אליהו קורא לאלוהים ומתחנן שישלח אש אל המזבח כדי להוכיח את קיומו.

קושי בפסוק –  "ואתה הסבת את לבם אחרנית":

מהפסוק ניתן להבין שאליהו מאשים את אלוהים, שהוא "סובב" את לבם לאמונה בבעל – איך זה אפשרי שאלוהים יפעל כדי שהעם לא יאמין בו?

פתרון:

אליהו לא מאשים את אלוהים שגרם לעם לחטוא אלא מבקש שיחזיר את אמונתם לעבודת אלוהים.

 

תגובת אלוהים:

אש ירדה מהשמיים ו"אכלה" (שרפה) את הכל.

 

תגובת העם:

בהתחלה – אליהו שאל אותם עד מתי יפסחו בין הסעיפים והם לא ענו לא.

במבחן האש – העם מסכים לקיימו.

מסקנות לאחר המבחן – העם רואה את תוצאות המבחן ומסיק שאלוהים הוא האלוהים ולא הבעל.

 

העם מוביל את נביאי הבעל לשחיטה – עוזר לאליהו ללכוד ולהרוג את נביאי הבעל (מידה כנגד מידה), כמו שאיזבל הרגה את נביאי אלוהים כך הם הורגים את נביאי הבעל, אחאב לא מתנגד ולא מנסה להצילם.

סיום הבצורת (פס 41-46):

לאחר מבחן האש אליהו אומר לאחאב לעלות על הסוס לאכול ולשתות משהו לפני שהגשם יתקע אותו בדרך. אחאב עושה כדבר אליהו ורוכב על המרכבה שלו לעמק יזרעאל לארמונו הנוסף – הכיר בעליונות אלוהים ומציית לאליהו ולדרישותיו.

אליהו עולה לראש הר הכרמל ומתפלל על הורדת הגשם, ביקש מנערו להביט 7 פעמים (מספר טיפולוגי) לכיוון הים ובפעם השביעית ראה ענן שמגיע.

 

הניסים בפרק:

1 – נס האש.

2 – סיום הבצורת והורדת הגשם.

3 – ריצת אליהו לפני המרכבה של אחאב בזכות כוח אלוהי.

 

לתגובה

האימייל לא יוצג באתר.